دانشگاه هنر شیراز کنیه دارد ولی تشریفات ندارد/ جدی گرفتن گردشگری مشروع

آیت الله لطف الله دژکام داخل دیدار مدیر کل و معاونان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، گفت: شیراز یک تاریخ عتیق و باستانی چند هزار ساله دارد که امروز در کتاب های درسی تخصصی، این گذشته با بزرگی در حال تحصیل است. این مدال می دهد شیراز ظرفیت های بسیار فراوانی داشته و دارد، ولی چقدر از این حجم ها امروز یکروز خمود می شود؟

به گزارش ایسنا به نقل از روابط اشتراکی نهادنمایندگی ولی روحانی در فارس و امام جمعه شیراز، آیت الله دژکام امتداد داد: درون زمینه دانشگاه هنر درون شیراز مشکلاتی وجود دارد. کنیه این دانشگاه بود دارد اما رسم و اقتضائات آن بود ندارد. توجهی که باید به دانشگاه هنر در روستا شیراز بوسیله عنوان مهد ادب و هنر بشود نمی شود. از یک طرف، ما نیازمند این هستیم که اجتماع را با اهمیت میراث فرهنگی آشنا کنیم.

او اضافه کرد: فرض کنید طلبه ای که مثلا تو دبیرستان سرلشکر به نشانی یک مکان میراثی درس می خواند و عمر می کند چقدر درون جریان است که این مدرسه چه تاریخ پرافتخار و چه سابقه طولانی دارد؟ آیا آن طلبه و اصلا انسان شیراز و گردشگرانی که از این مدرسه ملاقات می کنند، می دانند این مدرسه محل درس و تدریس ملاصدرا بوده و حجره ملاصدرا هنوز موجود و در حال مصرف است؛ اینها سرمایه های مغفول شهر ماست که به آن توجهی نمی شود.

معصوم جمعه شیراز با تاکید براینکه دیدگاه قرآن در زمینه توجه بوسیله آثار گذشتگان بود دارد؛ گفت: قرآن سخی نسبت بوسیله آثار گذشتگان که موجود بوده، اجازه تخریب نداده و فرموده است؛ “وَإِنَّکُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَیْهِمْ مُصْبِحِینَ”، شما میبینید دیوار های قوم لوط را پس درس بگیرید، بنابراین قرآن میراث گذشتگان را رسمیت داده است.

وی با تصریح اینکه فراوانی آیات قرآنی نشان می دهد که نسبت بوسیله آثار گذشتگان نگاهش تخریب آنها نیست، گفت: یک فکر کردن داعشی پدید می آید و آثار باستانی را در عراق و افغانستان و جاهای دیگر نابود می نرم و تبعات و حواشی این نگاه داعشی، به عنوان یک نگاه که مدعی است نگاه دینی دارد، گردن گیر طلبه و شیخ ما اندوه می شود.

معصوم جمعه شیراز با یادآوری داستان صحنه دیدار جناب علی (ع) از طاق مدائن و اینکه آن حضرت تو هر سرنوشت این پی تاریخی کاربری آن را برای دیگران توضیح می داده است، گفت:  از رویت فقهی می توان داخل تک حفظ کردن خواه خرابکاری یک معلول بحث کرد؛ نگاه ما اینست که یکسری از آثار باید حفظ شود بجای در عمر آینده ما کارآئی دارد؛ لذا میراث فرهنگی باید ورود کرده و تراوش و کارگاه هنری هایی با همکاری حوزه برگزار کند و راهکار مواجهه با این موارد علنی شود.

بعضی به لقب انقلابی کارهای خلاف عادت شرع می کنند

آیت الله دژکام با بیان اینکه درون رفتار امام خمینی(ره) کار به تخریب آثار باستانی را سراغ نداریم؛ گفت: اما امروز برخی اسم برنگ خون می آورند و متعاقب برخی مواردی هستند که داخل شرع و قاعده خلاف شمرده می شود. البته این مسئله وجه دیگری هم دارد؛ خانه دادن به نشانی محل عمر مردم، متکامل و به اصطلاح اهل هنر، ده حی است و پیوسته تکامل پیدا می کند. ما تکامل دهات را باید بپذیریم و حفظ بها های قریه را همچنین باید بپذیریم و این ۲ تک را باید بتوانیم با حزن پیوند دهیم.

او با تذکر مثالی در این زمینه گفت: در گذشته بعضی کانالهای موجود در شیراز، مخصوص واگذاری فاضلاب بود و سرپوشیده هم نبود، مورخان بی آرامی در آثار خود آورده اند که در نقاطی از این شهر بوی نامطبوع بوییدن می شده و فداکار مصیبت ها بود داشته است، اینکه زمان حال کسی بیاید و بگوید این کانال ها چون مربوط به گذشته تاریخی است باید حفظ کردن شود، درست حلق.

امام جمعه شیراز گفت: میراثی که از گذشته بخاطر ما باقیمانده، باید توسط متخصصان امر بوسیله مجرد واقعی کلمه کارشناسی و ارزش سنجی شود و در این کار تخصصی، نباید نگاه مغرضانه وجود داشته باشد. این دو سبب کاملا متفاوت و درون عین حال مکمل یکدیگر است. یک نگاه، حفظ کردن میراث را اصل می داند و نگاه دوم که مکمل این نگاه است، می گوید میراث گذشتگان باید قیمت و هویت داشته باشد تا آن را بتوانیم حفظ کردن کنیم. تا این ۲ انگیزه ماشین مشخص کند و خوب شعور نشود این سردرگمی ادامه دارد.

نماینده ولی روحانی در فارس همچنین با رمز به وجود ۲ محور گردشگری مذهبی در شیراز که باید بخاطر آنها نقشه کشی فرهنگی داشت، گفت: یکسری ارزش های مذهبی وجود دارد که هنگام دخول یک گردشگر به یک مکان مذهبی مانند یک کنیسه تاریخی باید تجلیل شود و همه به آن احترام بگذارند؛ این موضوعات باید بوسیله درستی تبیین شود.

توجه اکید به گردشگری مشروع

امام جمعه شیراز مذاکره گردشگری مجاز را از مباحث متجاوز با اهمیت دانست که امروز مرسوم دیدن کشورهای گردشگرپذیر نظیر ژاپن و اسپانیا هم فراغت گرفته است و با توجه بوسیله آن، امکان جذب گردشگرانی از بین یک میلیارد مسلمان در جهان، مهیا خواهد شد.

او با طرح این پرسش که استانداردهای گردشگری مشروع در شیراز بوسیله نشانی سوم حرم مردمان بیت(ع) چیست؟، گفت: حقیقت این است که گردشگران علاوه بر گردش، به دنبال کیف هم هستند. گردشگری حلال یعنی باید بتوانیم یک گردش حلال و یک حساسیت دلگشا و لذت مشروع بوسیله گردشگر نقل مکان کنیم. این امر ظرافت بیش دارد و باید با لطافت آموزش داده شود و نیاز داریم هم چارچوب های گردشگری حلال و مذهبی را خصوصا بوسیله مدیران تورها و شرکت ها و هتل ها آموزش دهیم.

نماینده ولی شیخ در استان فارس خاطرنشان کرد: برای برخی از سرفصل های گردشگری باید فکر جدی برنده شده و راه محلول حلال را پیش بینی کنیم وگرنه مشغول به مسائل و مشکلاتی می شویم.

معصوم جمعه شیراز همچنین در خصوص مساجد تاریخی بسان نصرالملک و عتیق، گفت: این مکان ها صومعه است؛ گاهی مردم گلایه می کنند که جنس نگاه بوسیله این اماکن، انگار جنبه ارسی بودن پیاده شدن کنیسه وجود داشتن چربیده و این نگاه منت نیست؛ گردشگر برای مواجه شدن با فرهنگ ما می آید خیر اینکه صرفا یک ساختمان را ببییند، لذا در چنین مکان هایی باید درک مسجد بود القاء شود.

انتهای پیام