گران فروشی آسمان | ماجرای بخش نامه ای که بلیت کم ارزش سفرهای هوایی را نیست کرد!

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از مجله سازندگی؛ سازمان هواپیمایی کشور اردیبهشت امسال قانونی را تصویب کرده که چنانچه چه در ماه های ابتدایی صدور آن با توجه به فداکار اعتراض ها اجرایی نشد، ولی چند روزی است که بی سر و نغمه بخشنامه رو آمده و ادا می شود و درون صورت تداوم، مسافران حتی خواب پروازهای ارزان ارزش را بی آرامی نخواهند دید. البته این تصویب نامه یک خسارت دیگر هم به همراه دارد و آن بی قراری تعطیلی آژانس های هواپیمایی کوچک است که تا پیش از این می توانستند با فروش بلیت های کم ارزش نم تداوم حیات داشته باشند. حالا اما گفته می شود که بر اساس این بخشنامه شرکت های هواپیمایی حتی تو شایسته کردن های دنج و کم مسافر هم نمی توانند بلیت ها را مناسب تر از آنچه تصویب شده به فروش برسانند.

اردیبهشت امسال دایره هواپیمایی کشوری در بخشنامه ای کرهء هوا مقدار گذاری معامله بلیت بر مبنای کف و سقف معامله را عرضه کرد، به این ذهنی که آژانس ها حق ندارند مناسب مرطوب از نرخ اخبار شده بلیت فروشی کنند. این دستورالعمل بوسیله دلیل مغایرت خطوط هواپیمایی با یکدیگر بر سر قیمت گذاری عملیاتی نشد، اما حالا با گذشت ۵ ماه از آن فعالان گردشگری می گویند خطوط هواپیمایی و فداکار از فروشندگان بلیت که سهم بازار بیشتری دارند، توانسته اند با لابی و مشورت با دایره هواپیمایی کشور، دوباره آن مدخل روزنامه گرانبها فروشی بلیت هواپیما یا آن طور که خودشان می گویند «کف قیمت بلیت» را عملیاتی کنند. مهدی نجفی، کوشا حوزه گردشگری معتقد است اجرایی شدن این بخشنامه باعث از بین روبیدن فضای رقابتی و همچنین نابود شدن آژانس های کوچک هواپیمایی می شود.

۱۲ هزاره میلیارد زیان

ویروس کرونا با آمدنش بسیاری از معادلات را در جهان بر بی آرامی زد و علاوه بر افراد بسیاری که بوسیله دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، اقتصاد هم در حصه های انواع واقف چالش موکد شد. صنعت گردشگری یکی از بنیادی ترین صنعت ها است که در ۹ ماه گذشته در جهان تقریبا افلیج شده است و همین موضوع باعث شده تا ضررهای بسیاری متوجه شریک شدن های هواپیمایی شود. در ایران بی قراری وقفه ای که از اسفند ۹۸ و با همه گیری ویروس کرونا شکل گرفت و البته تاکنون هم ادامه دارد، ضربه مهلکی بر پایه های گردشگری ایران وارد کرد.

براساس برآوردهایی که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری منتشر کرده، در دوره کرونا صنعت گردشگری ایران تا مرداد امسال با ۱۲هزار میلیارد تومان زیان روبه رو بوده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره این موضوع در روزهای پایانی مرداد امسال گفت: «مسری بیماری کرونا ۱۲ هزار میلیارد تومان به مدخل گردشگری کشور تا مردادماه خسارت زد. اگرچه ۵۰ هزاره میلیارد تومان شانس بخاطر تکرار خسارت ناشی از کرونا در نظر گرفت، اما تاکنون گردشگری توانسته عزب ۱۱۰ میلیارد تومان از این نگرش دریافت داشته باشد.»

در این میان عده ای معتقدند که اجرایی شدن بخشنامه اردیبهشت دایره هواپیمایی قلمرو ۵ ماه پس از تصویب، برای جبران زیان های بیدار شده به مدخل گردشگری است. البته اگر این تصویب نامه به واقع بخاطر جبران خسران شرکت های هواپیمایی داخل زمان همه گیری ویروس کرونا صادر شده باشد، جبران ضرر از یقه مردمی است که خود بیشترین زیان های اقتصادی را در گرداگرد شیوع مصیبت کووید ۱۹ متحمل شده اند.

حذف میدان رقابتی و بلیت کم ارزش

پهلو بنیان بخشنامه ۲۰ اردیبهشت امسال دایره هواپیمایی کشوری «عدول شریک های سیستم رزرواسیون و موتورهای خیز وجو و همچنین شرکت های خدمات مسافرت هوایی و سایت های مرتبط با آن، از مجرا نرخی مورد رمز (جدول نرخی ۲۱ شهریور ۱۳۹۸)، مادون هر نشانی از جمله تنزل از محل کمیسیون یا از محل بودجه باهم اتحاد کردن یا عرضه خدمات خاص و… وجاهت نخواهد داشت.»

به اعتقاد کارشناسان، با ارتکاب شدن کف قیمت، دیگر بلیت های نفس آخری و همچنین ارزان قیمت در دسترس نخواهند بود.

مهدی نجفی، کوشا مرزوبوم گردشگری درباره دلایل صدور بخشنامه اردیبهشت اداره هواپیمایی کشوری درون خصوص پاس سقف و کف ارج مصوب پروازهای داخلی به سازندگی می گوید: «تا سال ۱۳۹۴ مشارکت های فلکی به قیمت گذاری موسسه هواپیمایی کشوری و الزام بوسیله مورد نرخی وجود داشتن ارزش مسیرهای داخلی معترض بودند و گلچین ارزش بلیت هواپیما از سوی دولت را بنابر قوانین رقابت و عنصر عرضه و تقاضا جماز نمی دانستند و این امر را دلیل اصلی افت کیفیت خدمات بوسیله مسافران تخمین می کردند. با همین دلایل اداره هواپیمایی سرزمین را بازنشسته به آزادسازی نرخی کردند و تعیین نرخ پروازهای داخلی به همکاری های هواپیمایی سپرده شد و سازمان هواپیمایی صرفا با هدف مدیریت بازار سقف نرخی بالایی را برای هر دست خط ابلاغ کرد که چندین موافق نرخ رایج هر مسیر در زمان های متعارف بود. همین امر باعث رقابتی شدن قیمت های بلیت هواپیما شد. اما به تدریج فداکار شرکت های هواپیمایی به فکر فراز بردن سود خویشتن از وضع هایی غیر از اضافه بهره وری و کاهش هزینه های ناکارآمدی افتادند و همین موضوع باعث شد در تابستان گذشته کف و سقف قیمت بلیت را پدیدار کنند که این مسئله برخلاف نص روشن قاعده اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ عادت اساسی بوده و با نابود کردن رقابت به زیان کاربرد کننده خواهد حیات».

او امتداد داد: «توجه داشته باشید که تعیین کف نرخی در صنعتی هوایی در هیچ کجای گیتی سابقه ندارد، چرا که نبود رقابت و تضمین قیمت بدون توجه به تقاضا، مضرات و صدمات بسیاری را بوسیله دنبال خواهد داشت. با علم و معارفه از همین موارد ضابطه گذار در بند نخست ماده ۴۴ ذیل فصل نهم عادت اجرای سیاست های طاسی اصل ۴۴ نیز بوسیله وضوح می گوید ارائه دهندگان خدمات و کالاها حق ندارند برای تعیین کردن بها با هم توافق کرده و هماهنگ شوند.» نجفی درباره نقش راه اندازی هواپیمایی ملک در این تصویب نامه می گوید: «دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری داخل گرداگرد مدیریت قبلی احتمالا بوسیله دلیل نداشتن اشراف به قوانین و تحت تاثیر درخواست های مکرری که برخی شرکت های هواپیمایی به بهانه مسری ویروس کرونا بوسیله این سازمان ارایه دادند در اردیبهشت ماه بخشنامه ای را ابلاغ کرده است که دفاتر خدمات مسافرتی را ملزم به احترام گذاردن قیمت های مصوب می درنگ. اما به احتمال زیاد نتیجه صدور چنین بخش روزنامه ای بوسیله سود زیاده خواهی فدایی همکاری های هواپیمایی و تعداد قدری از چارترکنندگان است و باید جلوی آن گرفته شود چرا که درون درازمدت باعث انحصار و لیس شفافیت در راسته خواهد شد.»

پروازهای خارجی چه می شود؟

این فعال حوزه گردشگری به تناقض هایی در صدور فداکار بخشنامه های دایره هواپیمایی کشور غصه می پردازد: «ما دچار یک تناقض ساختاری هستیم زیرا تا قبل از این شرکت های هوایی می گفتند که عرضه و مطالبه قیمت بلیت را مشخص می درنگ. خب الان چه اتفاقی افتاده که این موضوع اجرایی نمی شود و تقاضای تبدیل قانون به نفع خود را دارند؟ آیا قیمت گذاری عزب چنانچه توسط دولت انجام شود اثرات نامطلوب دارد و باعث ناکارآمدی صنعتی می شود و اگر توسط چند شریک هوایی انجام شود خوب است و باعث شکوفایی صنعت هوایی می شود؟ مثلا چند روز پیش ادیب انجمن همکاری های هواپیمایی اعلام کرد که قیمت ۶۰ میلیون تومان بخاطر تصعید تهران-استانبول عادی است حالا چطور شده که بلیت ۳ میلیون تومانی بخاطر همان خوش نویسی غیرعادی شده است و از سوی دیگر چرا قیمت ۱۸۰ هزاره تومانی بخاطر هر ساعت پروازهای تویی داخل ساعات و روزهای کمینه تقاضا غیرعادی است؟»

آنچه تو تصویب نامه اردیبهشت امسال راه اندازی هواپیمایی سرزمین آورده شده، مربوط به پروازهای داخلی است؛ اما نجفی متقی است که به گونه دیگری این بخشنامه درباره پروازهای اجنبی بی آرامی درون حال اجرایی شدن است. او می گوید: «برای پروازهای خارجی به این شکل است که می گویند برای مسیر استانبول نباید ارج بلیت کمتر از ۴ میلیون و نیم باشد. این تو حالی است که سر رقابت و منع انحصار می گوید که هر گونه قرارداد و اصلاح و تفاهم که به معین کردن قیمت لوازم و خدمات به شکل مستقیم یا غیرمستقیم منتهی شود غیرقانونی است.»

اما این بخشنامه چه تاثیری بر فعالیت آژانس های مسافرتی کوچک خواهد داشت؟ نجفی در پاسخ به این پرسش می گوید: «آژانس های کوچک و متوسط درون آینده با اجرایی شدن این روال توان رقابت نخواهند داشت و حذف می شوند. با این حال امیدوارم آویشن متاخر مدیریتی موسسه هواپیمایی کشوری به این نکته توجه کنند که با این بخشنامه که برخلاف قوانین بالادستی منع انحصار و رقابت است، حقوق شهروندان و دفاتر خدمات مسافرتی پایمال می شود.»

در بخشی از ضابطه تسهیل رقابت و منع انحصار که در سایت مرکز ملی هم چشمی بارگذاری شده آمده است: «ماده ۴۳ ـ تمامی اشخاص اصلی و حقوقی بسرنوشت شوم دچار کردن های عمومی ، دولتی، تعاونی و خصوصی سرگشاده مواد این انفصال هستند. ماده ۴۴ـ هرگونه دسیسه از شیوه قرارداد، ارامش و یا تفاهم (اعم از کتبی، الکترونیکی، زبانی و یا نظریه) بین اشخاص که یک خواه چند جای پا عرشه را به دنبال داشته باشد بوسیله نحوی که حاصل آن بتواند اخلال در رقابت باشد ممنوع است: نمایان کردن قیمت های سودا یا فروش کالا یا خدمت و نحوه تعیین آن در بازار به طور یمین خواه غیرمستقیم.»

ادخال آژانس های مسافرتی به بازار سکه

صدور‭ ‬بخشنامه‭ ‬تازه‭ ‬سازمان‭ ‬هواپیمایی‭ ‬کشور‭ ‬رئیس‭ ‬اتحادیه‭ ‬دفاتر‭ ‬خدمات‭ ‬گردشگری‭ ‬را‭ ‬اندوه‭ ‬بوسیله‭ ‬واکنش‭ ‬وا‭ ‬داشته‭ ‬است‭. ‬حرمت الله‭ ‬رفیعی‭ ‬درون‭ ‬انتقاد‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬بخشنامه‭ ‬گفته‭ ‬است‭: ‬‮«‬هم گذاری‭ ‬با‭ ‬بسرنوشت شوم دچار کردن روزنامه‭ ‬گلچین‭ ‬حداقل‭ ‬ارزش‭ ‬بلیت‭ ‬جت‭ ‬که‭ ‬ایرلاین ها‭ ‬دنبال‭ ‬آن‭ ‬هستند‭ ‬ضد‭ ‬است،‭ ‬این‭ ‬بخش‎نامه‭ ‬خلاف‭ ‬سر‭ ‬است‭. ‬کچل‭ ‬ادبیات‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ایرلاین ها‭ ‬می خواهند‭ ‬با‭ ‬گران فروشی‭ ‬ضررشان‭ ‬درون‭ ‬دوروبر ی‭ ‬کرونا‭ ‬را‭ ‬جبران‭ ‬کنند‭.‬‮»‬‭ ‬

بر‭ ‬اساس‭ ‬آنچه‭ ‬کارشناسان‭ ‬این‭ ‬حوزه‭ ‬می گویند،‭ ‬تصویب نامه‭ ‬دایره‭ ‬هواپیمایی‭ ‬کشور‭ ‬می تواند‭ ‬تعطیلی‭ ‬آژانس های‭ ‬کوچک‭ ‬هواپیمایی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬البته‭ ‬این‭ ‬شرکت های‭ ‬کوچک‭ ‬تو‭ ‬عهد‭ ‬همه گیری‭ ‬ویروس‭ ‬کرونا‭ ‬غصه‭ ‬خسارت های‭ ‬فراوانی‭ ‬را‭ ‬موقر‭ ‬شده اند‭. ‬بوسیله‭ ‬گفته‭ ‬اعتبار الله‭ ‬رفیعی،‭ ‬کرونا‭ ‬توانست‭ ‬۲‭ ‬هزاره‭ ‬و‭ ‬۵۰۰‭ ‬شرکت‭ ‬خدمات‭ ‬مسافرتی‭ ‬کشور‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬همیشه‭ ‬تعطیل‭ ‬نرم‭. ‬به‭ ‬گفته‭ ‬مهتر‭ ‬انجمن‭ ‬خدمات‭ ‬مسافرت‭ ‬هوایی‭ ‬و‭ ‬جهانگردی‭ ‬ایران،‭ ‬مدیران‭ ‬و‭ ‬کارکنان‭ ‬شرکت های‭ ‬خدمات‭ ‬مسافرتی‭ ‬تعطیل‭ ‬ شده‭ ‬که‭ ‬۶ماه‭ ‬از‭ ‬عزا‭ ‬مالی‭ ‬خویشتن‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬مشت‭ ‬دادند،‭ ‬داخل‭ ‬این‭ ‬شرایط‭ ‬خواه‭ ‬جذب‭ ‬میدان‭ ‬بورس‭ ‬شده‭ ‬خواه‭ ‬به‭ ‬میدان‭ ‬نابسامان‭ ‬مبلغ‭ ‬و‭ ‬ارز‭ ‬داخل‭ ‬بازار‭ ‬آزاد‭ ‬مسبوق‭ ‬شدند‭.‬